Manon Bonefaas

Passie voor onderwijs en ICT

plannen, roosteren, samenwerken

5 tips voor docentvriendelijk roosteren

docentvriendelijk roosteren

Het zat er natuurlijk aan te komen, docentvriendelijk roosteren.

Na een blog over studentvriendelijk roosteren een blog over docentvriendelijk roosteren.

Maar het kan niet allebei toch?

Natuurlijk wel.

Tenzij docenten heeeeeel veeeeeel noten op hun zang hebben.

Dat ben ik nog niet tegengekomen.

Nou kom maar op dan met die tips.

5 tips voor docentvriendelijk roosteren

Hoe doe je dat nu docentvriendelijk roosteren?

Nou om te beginnen zou ik uitgaan van de wensen van de docent.

De volgende vijf tips sluiten daarbij aan.

1. Laat docenten hun wensen opschrijven.

Wanneer je je wensen opschrijft maak je duidelijk voor jezelf wat je belangrijk vindt en wat minder belangrijk is. Je kunt een rangorde aan je wensen geven. Bijvoorbeeld: op donderdag wil je graag een uurtje later beginnen je bent aan het trainen van een marathon.

Wens op donderdag een uurtje later beginnen.

Verder is het fijn als je iedere dag om half vijf thuis kan zijn. Maar ja, je hebt een fulltime baan dus helemaal reĆ«el is dat niet. Alleen op woensdag is het wel prettig om om vier uur thuis te zijn omdat je dan eerst kan trainen en ’s avonds in een bandje spelen.

Wens op woensdag vroeg naar huis.

Zoals je ziet hebben deze twee wensen al een behoorlijke impact.

Wanneer iedereen zulke wensen heeft wordt het moeilijk om een rooster te maken.

Dat brengt me bij de tweede tip.

2. Geef een prioritering aan

Geef aan welke wens het belangrijkste voor je is. Roostermakers kunnen hier rekening mee houden. Je hoeft je niet te verantwoorden voor deze wensen.

3. Verzamel de wensen openbaar

Verzamel de wensen van de docenten openbaar in een gemeenschappelijk document op Intranet, in een schrift of in een andere samenwerkomgeving maar in ieder geval zo dat iedereen inzage heeft.

De openbaarheid zorgt voor transparantie.

Verder ontstaat mogelijk meer begrip voor de roosteraar die al die wensen maar moet zien te honoreren. In het gunstigste geval ontstaat ook zelfreinigend vermogen, de docent ziet dat zijn wensen teveel zijn en beperkt zich tot het hoogst noodzakelijke en de meest realistische wensen. Wanneer dit niet gebeurd is het noodzakelijk om wensen te beperken.

4. Wensen zijn geen eisen

Het feit dat je wensen op mag geven betekent niet dat ze gehonoreerd worden. Door de wensen openbaar te maken kun je het gesprek aan gaan met collega’s. Je kan dan ook over wensen onderhandelen.

Bijvoorbeeld: Ik zal deze periode alle vroege lessen doen maar dan wil ik de volgende periode de late lessen.

5. Hou je aan een deadline

Zorg dat de deadline helder is en dat na de deadline geen wensen meer toegevoegd kunnen worden. Maak voor niemand een uitzondering šŸ™‚ .

En nu? Hoe verder?

Eisen gaan natuurlijk voor wensen.

Een docent die allen op maandag beschikbaar is en een aanstelling van 0,2 FTE heeft kun je alleen op maandag inroosteren.

Voordeel van de wensen werkwijze is dat je inzichtelijk hebt wat de wensen van je personeel zijn. Mogelijk kun je daarmee al eenvoudig aan de slag. Wanneer het erg gecompliceerd is en de wensen niet realistisch zijn is het tijd voor andere acties. Zowel in teams als met de leidinggevende zullen de wensen dan besproken moeten worden. Op dat moment kan een motivatie voor een wens wel nodig zijn.

Door de wensen transparant te maken voor iedereen kan ook het gesprek over de wensen tot stand gebracht worden. Inzicht kan ontstaan waardoor sommige ‘problemen’ zich vanzelf oplossen.

Nou ja, zo eenvoudig gaat het natuurlijk niet maar het kan wel zo zijn dat door de wensen op te schrijven het duidelijk is dat bijna niemand op woensdag wil les geven. Waarom eigenlijk niet?

Of : docenten geven aan een halve dag vrij geroosterd te willen worden voor stagebezoek.

Deze inzichten zijn een mooie stap naar een docentvriendelijk rooster.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thema door Anders Norén

%d bloggers liken dit: