Ik heb Pear Deck gebruikt in een werkcollege over toetsing.

Ben ik enthousiast?

Na ja, wat zal ik zeggen? Het is wel leuk maar…..

In die maar zit het hem natuurlijk.

Het doel is:

je lerenden betrekken bij je les met PowerPoint.

Nou dat gaat heel goed 🙂

Hoe werkt het?

Je importeert een PowerPoint presentatie in Pear Deck. Daarna kun je vragen toevoegen. Afhankelijk van je account heb je meer keuze in vraagsoorten. Persoonlijk vond ik het niet mooi dat slides die je via Pear Deck toevoegt niet aan te passen zijn aan je huisstijl. In mijn geval kreeg ik paarse en groene koppen boven mijn dia’s 😱.

Door het stellen van digitale vragen tijdens je presentatie betrek je de lerenden bij je presentatie. PearDeck kun je gebruiken als formatieve toets. Je kunt eenvoudig gegeven antwoorden van een hele groep op het scherm laten zien. Vergelijk maar met Socrative of Mentimeter die beiden ook prima functioneren bij toetsing in groepen.

Maar er zijn addertjes onder het gras…

Ik geef je vijf tips voor het gebruik van Pear Deck.

  1. Bereid je lerenden voor. Ze moeten een google account hebben om in te loggen.
  2. Neem de tijd om in te loggen. Afhankelijk van de handigheid van lerenden kan dit even tijd kosten.
  3. Leg uit dat jij , de docent, de snelheid van de dia’s bepaalt. Vooruit bladeren is er niet bij.
  4. In Pear Deck kun je verschillende vragen stellen. Mijn ervaring is dat de open vragen veel tijd kosten. Ook vragen met veel discussie nemen veel tijd in beslag. Ik vond dat niet erg, discussie is een cadeautje.
  5. De antwoorden op de open vragen wil je ook teruggeven aan de studenten zeker als ze deze antwoorden voor een portfolio kunnen gebruiken. Dat kan alleen met een betaald account.
Kortom:

Pear Deck is de moeite waard wanneer je het leuk vindt om te experimenteren met nieuwe presentatievormen of digitale toetsing.