Manon Bonefaas

Passie voor onderwijs en ICT

formatieve toetsing, onderwijs, peerfeedback, toetsing

5 uitgangspunten voor peerfeedback

peerfeedback

Hoezo peerfeedback?

Zo moeilijk is dat toch niet?

Toch wel.

Laat ik beginnen  met uitleggen wat peerfeedback is:

Bij peerfeedback gaan studenten met elkaar in dialoog om van elkaar te leren. Ze geven elkaar commentaar op handelingen, houding en gedrag. De onderlinge dialoog moet leiden tot beter leren. 

Rekening houden met en je verdiepen in een ander zorgt ervoor dat je je eigen positie met relativerende nuance kunt bekijken.


Jurjen van der Helden en Harold Bekkering (2015)

Dat klinkt goed, maar is het ook makkelijk?

Nee dat is het niet.

Voorbeeld uit de praktijk van peerfeedback

In Examens (Tijdschrift voor de Toetspraktijk nr 4, 2018) wordt door Martin de Ruiter beschreven hoe peerfeedback werkte in het 3e jaar van een HBO-Opleiding. Het is niet makkelijk. Er zijn voorwaarden waar je aan moet voldoen om te zorgen dat peerfeedback helpt in het leerproces.

Martin de Ruiter noemt de volgende hobbels (aandachtspunten):

  • zorg voor een veilig (pedagogisch)klimaat
  • zorg voor docent invloed op de keuze van peers die de feedback gaan verzorgen (niet alleen je ‘vriendjes’)
  • maar zorg ook voor docenten die vertrouwen hebben in studenten en de studenten los durven te laten.

In De winst van peerfeedback  in Onderwijsinnovatie (2018, nr 1) wordt beschreven wat de voordelen zijn van het gebruik van peerfeedback. Jammer is dat het hoofdzakelijk gaat over de tijdwinst die het docenten mogelijk oplevert. Dat punt laat ik hier liggen. Enerzijds levert het tijdwinst op anderzijds moet je als docent veel bewuster bezig zijn met de (peer)feedback van de studenten en dat kost ook tijd.

Adviezen voor peerfeedback

Bij peerfeedback wil je dat studenten van elkaar leren. Het moet veilig zijn om fouten te maken. Het proces van feedback geven en ontvangen moet vertrouwd worden. Studenten leren te functioneren in een groep van gelijken. Docenten krijgen meer de rol van ‘motivator’, ‘inspirator’, ‘coach’ of ‘critical friend’. De docent moet (leren) vertrouwen op de gegeven feedback en daar ook wat mee durven doen.

5 uitgangspunten voor het gebruik van peerfeedback in je groep

  1. veiligheid, zorg voor een veilig klimaat
  2. feedback geven en ontvangen kun je leren (voor zowel studenten als docenten is het een leertraject) Je kunt op de site van de RUG meer informatie en instrumenten vinden.
  3. docenten kunnen ook feedback geven op de peerfeedback (hierdoor stijgt de kwaliteit van de feedback en van de ingeleverde producten)
  4. zelfregulatie (en reflectie) kan worden bevorderd door het regelmatig gebruik van peerfeedback
  5. leg peerfeedback goed vast dan kan je in je eigen tijd, op jouw moment alles nog eens nalezen of beluisteren.

Hulpmiddelen bij peerfeedback

Diverse ICT-hulpmiddelen zijn op de markt voor peerfeedback. Onlangs kwam ik Teammates tegen. Dit lijkt een mooie applicatie voor peerfeedback. Ik hoor graag ervaringen.

Meer lezen?

Gielen, S., Dochy, F., Onghena, P., Struyven, K., Smeets, S. 2011. Goals of peer assessment and their associated quality concepts. Studies in Higher Education 36, 719-735.

Helden, van der J. en Bekkering, H. (2015) De lerende mens. Amsterdam: Uitgeverij Boom.

Ruiter, de M.(2018). Peerfeedback: verlichting of hobbel voor studenten? Examens, november 2018, 7-10.

Websites:

KULeuven bezocht op 9-12-2018

RUG bezocht op 9-12-2018

OU bezocht op 9-12-2018

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thema door Anders Norén

%d bloggers liken dit: