Manon Bonefaas

Passie voor onderwijs en ICT

cesuur, cijfer geven

Cijfers berekenen

cijfers berekenen

Het is moeilijk om cijfers te bepalen.

In de eerste plaats moet je de cesuur bepalen, dat is al lastig.

Daarnaast zie je vaak dat de score ‘alles goed ‘ niet gehaald wordt.

Hoe doe je dat dan? Cijfers berekenen?

Er zijn drie methoden om de cesuur te bepalen en cijfers te berekenen:

  • de absolute methode
  • de relatieve methode
  • compromis methoden
Absolute methode

Vooraf is al duidelijk welke score je moet halen voor een voldoende. Voor multiple choice wordt de gokkans meegenomen en zo wordt de cesuur bepaald.

Stel je kunt 40 punten halen op 40 meerkeuzevragen.

De multiplechoice vragen hebben allemaal 4 antwoordalternatieven. Dat betekent dat je door gokken altijd 25% kans hebt om juist te gokken.

Van de 40 vragen zul je dus 10 vragen goed beantwoorden wanneer je geen kennis hebt van de getoetste stof . De raadkans op het juiste antwoord is immers 25%. 25% goed van 40 vragen is 10 vragen.

De cesuur ligt naar alle waarschijnlijkheid op 55% goed. Veel toetsconstructeurs  gaan uit van een correct aantal vragen van 55%. Je moet in ieder geval 55% van de geleerde stof beheersen. In dit geval komt de cesuur dan op 55% van 30 (40 punten min de gokkans van 10 punten) is 26, 5 dus 27 vragen goed. De cesuur ligt dan op 67,5%.

Relatieve methode

Bij deze methode bepaal je achteraf  hoe de cesuur ligt.

De kandidaten maken de toets.

Aan de hand van de resultaten bepaal je welk deel van de studenten geslaagd of gezakt is. Hiermee vergelijk je de kandidaten binnen de eigen groep.

Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

score per kandidaat

Wanneer ik nu alle uitslagen op volgorde zet, van laag naar hoog, ontstaat de volgende grafiek:

gesorteerde scoreNu kun je bepalen dat de score 39 tot een 10 leidt.

Ook kun je zeggen dat degenen die onder 25 punten gescoord hebben gezakt zijn.

Je bepaalt de score dus achteraf. Je vergelijkt daarbij de kandidaten binnen  de eigen groep.

Deze methode is ongeschikt voor groepen kleiner dan 50.

De compromis methoden

Zowel de absolute als de relatieve methoden hebben nadelen. Daarom worden beide methoden ook wel eens naast elkaar gebruikt.

Dat is een compromis.

De kandidaat heeft een idee van de uitslag door de absolute methode. De uitslag is voorlopig en de definitieve uitslag wordt gemaakt met behulp van de relatieve methode.

Methode van Cohen-Schotanus

In deze compromis methode wordt naar de uitslag gekeken. Mijn voorbeeld laat zien dat geen enkele student de volledige score van 40 punten behaald heeft. In werkelijkheid is het ook vaak zo dat de beste kandidaten niet alle punten halen.

Cohen Schotanus zegt dan dat de 5% hoogst scorende studenten bepalen wat de maximale score is. Vanuit deze score kun je dan terug rekenen. Variaties op deze manier van rekenen zijn mogelijk.

Docent X uit het Voortgezet Onderwijs heeft zijn eigen methode van cesuur bepalen:

dat jongetje dat daar links vooraan in de klas zit, hij heeft altijd een zes.

Tenslotte

Nog wat statistieken van cijfersberekenen.nl:

cijfers berekenen

Meer lezen?  Kijk op de literatuurpagina van deze site en over Cohen-Schotanus op de site van Bureau voor Toetsen en Beoordelen.

 

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thema door Anders Norén

%d bloggers liken dit: