Manon Bonefaas

Passie voor onderwijs en ICT

onderwijslogistiek, samenwerken, werkdruk

Een koor, corona en samenwerken

online leren

Van de directeur IT ontvingen we een mooi voortgangsbericht over de coronacrisis met deze verwijzing: een virtueel koor met 2000 stemmen.

Dit soort initiatieven zie je nu overal langs komen. Zondag 22 maart werd door bewoners van het Javaplein een stuk van de Matheus passion gespeeld.

Muziek maken in een orkest is natuurlijk niet hetzelfde als muziek maken in quarantaine maar bovenstaande voorbeelden laten zien dat veel mogelijk is, ook als je wilt samenwerken.

Door het corona virus werken we thuis en je ziet prachtige initiatieven ontstaan. Waar online leren in de kinderschoenen stond is het nu rap volwassen aan het worden.

Project Plannen van Onderwijs Inzet en Middelen

Ik ben betrokken bij een groot centraal Fontys project: Plannen van Onderwijs Inzet en Middelen, kortweg POIM. Je moet weten dat Fontys een decentrale organisatie is met 28 instituten die nu één centraal plan- en roosterproces krijgen. Ook zijn centrale afspraken gemaakt over het hanteren van één tijdraster en periodisering voor heel Fontys.

Bij roosteren komt alles samen aan het eind van de keten en ligt de druk bij de roostermaker. Vorig jaar schreef ik daar al over Plannen is het nieuwe roosteren. In POIM proberen we de werkdruk voor iedereen beter te verdelen en we zorgen dat we de dingen in één keer goed doen (voorzover mogelijk).

In het afgelopen half jaar hebben bijna 85% van onze instituten inzicht gekregen en harmonisatie afspraken gemaakt rondom plannen en roosteren. Verder weten ze wat nodig is om tot een meer centraal proces te komen.

Net als bij de virtuele koren en orkesten moet iedereen zorgen dat hij weet wat zijn rol en verantwoordelijkheid is.

Alleen dan kun je komen tot een harmonieus samenspel.

Online training

Sinds begin februari zijn we bezig met een grootschalig trainingsprogramma voor Xedule. Je kunt je misschien voorstellen dat we wel even in paniek raakten toen we allemaal thuis moesten werken.

Alles wat gewoon is is het ineens niet meer. Er ontstaat een andere interactie met hen die je lief zijn, bijvoorbeeld omdat je ze alleen nog maar via FaceTime kan benaderen.

Maar het levert ook mooie dingen op. Op veel plekken kunnen we het onderwijs toch door laten gaan. Digitaal niet zo vaardige docenten hebben spoedcursussen gehad en met de noodzaak en urgentie van corona kan ineens heel veel, dat is prachtig.

Tja maar wat betekent het voor een project als POIM?

In eerste instantie was ik niet hoopvol.

Omdat Fontys zo’n grote organisatie is moeten mensen soms ver reizen voor de training, bv van Sittard naar Tilburg. We hebben toen onderzocht of we de training (gedeeltelijk) online konden aanbieden. Dat was niet mogelijk.

Je kan je voorstellen dat ik niet vrolijk was met deze informatie in mijn achterhoofd.

Maar kijk: een nieuwe situatie een nieuw geluid.

We gaan werken met MSTeams om te kijken of we toch trainingen kunnen geven. En ja, het gaat. Al snel merken we dat grote groepen niet prettig zijn.

Door de groepen van 16 mensen op te splitsen in kleinere groepen en meer persoonlijk anderhalf uur training en coaching te geven lukt het toch. Daarnaast hebben we iedere dag van de week ondersteuning van functioneel beheer.

Door flexibiliteit aan de kant van deelnemers, leverancier, trainers en adviseurs gaat het lukken. Ik ben overtuigd.

De toekomst

Natuurlijk is bij ons de prioriteit ook eerst naar het onderwijs gegaan dat is immers onze core business. Maar nu dat loopt, ontstaat ruimte om andere dingen weer te doen, waaronder dit project.

Ik ben zoooo trots op alle deelnemers aan dit project. Met elkaar redden we het. We gaan zorgen voor een gestroomlijnd proces dat klinkt als een concert.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thema door Anders Norén

%d bloggers liken dit: