Manon Bonefaas

Passie voor onderwijs en ICT

fraude, onderwijs, toetsing

Fraude bestrijding vanuit de toets

Photo by Ivan Aleksic on Unsplash

Fraude bestrijding vanuit de toets?

Wat is fraude in een toets eigenlijk?

De definitie van de NVEnou ja, eigenlijk is dit mijn definitie (geef mezelf een schouderklopje):

Examenfraude is het opzettelijk beïnvloeden van (onderdelen van) het gehele examenproces met als doel een ander resultaat uit het examen te verkrijgen.

Manon Bonefaas


Fraude

De eerste gedachte bij fraude is:

hoe kunnen we de fraudeurs bestrijden en ze te slim af zijn.

Je kunt natuurlijk draconische maatregelen nemen om fraudeurs te stoppen.

Draconische maatregelen (voor corona):

  • Geen horloge meer om tijdens examens.
  • Je mobiel  uitzetten en inleveren.
  • Jammer installeren, deze verstoort bijvoorbeeld 3G en WiFi.
  • Nu we toch bezig zijn: doe je (spy)bril ook maar af en lever je gehoorapparaat ook maar in.

Hoe ver moet je gaan?

Weet je nog dat het onmogelijk gemaakt werd om CD’s te kopiëren?

Onmiddellijk ontstonden allerlei manieren om de beveiliging te omzeilen of te breken. Vandaag lijkt dat lang geleden. We maken nu gebruik van online muziek en tv diensten zoals Spotify of Netflix.

We hoeven helemaal geen beveiliging meer te kraken.

Naarmate de waarde van het behalen van het examen hoger is, is de kans op fraude groter. Als exameninstituut weet je dus of je meer moet doen aan het opsporen van fraude.

Fraude blijkt eigenlijk altijd achteraf.

De vraag is wat kun je doen aan fraude bestrijding. Het doel is:

Fraude is zinloos.

Vanuit de toets kun je verschillende dingen doen.

Denk daarbij aan:

  • geen papieren afname zodat vragen ‘op straat liggen’
  • let op met online proctoring: hoe eenvoudig kun je een screencast van de toets maken?

En meer vanuit de toets:

  • open boek toetsen
  • random toetsen
  • zorg voor een grote itembank
  • veel examenversies (iedere herkansing: een zoveel mogelijk uniek examen)

Bij deze laatste drie punten is het weerwoord eigenlijk altijd: Maar je kunt zo niet garanderen dat iedereen een gelijkwaardige toets heeft.

Dat klopt, wanneer je start met deze methodiek. Maar zodra je de eerste analyses gemaakt hebt kun je zorgen voor gelijkwaardige versies.

Lees ook Toets aanpassen of cesuur.

Wat is belangrijk?

Niet alle examens zijn voor kandidaten even belangrijk.

De examens van het CBR zijn een goed voorbeeld van examens die door veel mensen afgelegd worden. De belangen daar zijn groot. Iedereen wil graag een rijbewijs. Het CBR doet het wel: random examens.

Ik hoor je zeggen, ik wil het wel random toetsen, maar hoe dan?

Nou, met behulp van het stappenplan.

Stappenplan naar random toetsen bij digitale afname:

  1. Maak extra items over bestaande onderwerpen. Gewoon één of twee vragen over de onderwerpen waar je toch al vragen over stelt. Op deze manier groeit je itembank en kun je steeds meer unieke examens vaststellen.
  2. Maak variaties op bestaande vragen. Zorg dat de verschijningsvorm van de vraag anders is. Dat kan door gebruik te maken van ‘kloon vragen’ met variabelen. Een voorbeeld van het gebruik van variabelen zie je in de voorbeeldtoets opgave 1 (klik op de link ga naar opgave 1 en kijk hoe de vraag eruit ziet. Sluit het examen af en doe dit nogmaals, je ziet de vraag is hetzelfde met verschillende variabelen).
  3. Om te zorgen dat de examens even moeilijk zijn kunnen vragen met dezelfde moeilijkheidsgraad in één mapje gezet worden. Met behulp van de juiste instellingen in de toetsmatrijs krijgt iedereen dan een random examen met dezelfde moeilijkheidsgraad.
  4. Zorg dat je veel (multiple choice) vragen stelt. Veel vragen in korte tijd zorgt ervoor dat de antwoorden niet opgezocht kunnen worden.
  5. Open vragen met behoorlijke complexiteit zorgen ervoor dat een open boek toets een waardevolle toets kan zijn.

Realiseer je ook dat in deze tijden (corona virus) waarin iedereen thuis studeert en werkt dat je altijd de hulp van anderen en Internet kan inroepen.

Maar laten we wel wezen zo zit ons werk ook in elkaar.

Voor toetsen waar geen levens van afhangen kunnen de fraude maatregelen dus best iets minder streng zijn.

In een eerdere blog heb ik ook opgemerkt dat je examenvragen openbaar kan maken. Saxion en andere hogescholen doen dat.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thema door Anders Norén

%d bloggers liken dit: