Manon Bonefaas

Passie voor onderwijs en ICT

groepsgedrag, onderwijs, roosteren, samenwerken

Mijn moeder fietst maar remt nooit

fiets

Mijn moeder fietst.

Dat is niks bijzonders. Ze is wel bijna 83.

Omdat ze een paar keer gevallen is hebben we een fiets met een lagere instap uitgezocht.

Toen ze proef ging fietsen op haar nieuwe fiets zagen we het.

Ze remt niet.

Wat?

Maar hoe stopt ze dan?

Nou eenvoudig: ze springt van haar fiets.

Nee.

Ja dat doet ze echt. Desgevraagd zei ze ook nog:

Oh maar dat doe ik altijd zo.

Ze komt er dus met een vaartje aan.

Mijn moeder houdt van doorfietsen.

Vervolgens moet ze afslaan. Ze kijkt over haar schouder.

Er komt een auto aan.

Ze springt van haar fiets.

Nu snappen we de ongelukjes en het vallen wel iets beter.

Het is de vraag of een fiets met een lage instap helpt.

Waarom?

Waarom vertel ik dit nu allemaal?

En is het goed afgelopen?

Op dat laatste kom ik later terug 😉

Ik vertel het om dat het een klein voorbeeld is van wat in organisatieverandering of cultuur verandering ook vaak mis gaat.

Bijvoorbeeld bij de verandering van het proces van roosteren.

Er wordt gestart met vaststellen wat het probleem is.

In mijn voorbeeld het vallen van de fiets. De oplossing lijkt voor de hand te liggen duizenden mensen kopen eenmaal op leeftijd een fiets met een lage(re) instap. Bij mijn moeder is het gedrag het probleem. Van je fiets afspringen in plaats van remmen.

Bij het roosterproces kan het probleem zijn: de roosters zijn te laat klaar. Oplossing: we gaan strakker met deadlines werken.

Helaas na een jaar constateren we dat niets veranderd is, de deadlines worden zoals gebruikelijk aan ieders laars gelapt en weer zit het roosterbureau met de ellende.

Gedrag

Bij een verandering van het proces gaat het ook meer om een gedragsverandering dan om de implementatie van een nieuwe tool.

Het gaat om de vraag: waarom je de gedragsverandering wenst.

Wanneer mijn moeder gezegd zou hebben ik wil leren fietsen met gebruikmaking van mijn remmen tijdens stoppen was de oplossing waarschijnlijk een andere geweest.

Bezint eer ge begint

Denk eerst na over je visie en je doel. Dus waarom je wilt veranderen?

In het geval van roosteren is dat vaak omdat het proces niet doorzichtig genoeg is. Teveel mensen (lees docenten) houden zich ermee bezig. De wensen van opleidingen en docenten variëren nogal eens etc.

De behoefte ontstaat dan bij de mensen achteraan in de keten (de roosteraars) om meer inzicht te hebben in het proces. Soms starten ze zelfs verbetertrajecten op die niet altijd een succes zijn.

Het probleem is namelijk dat het gedrag van de betrokkenen niet wijzigt.

Gedragsverandering: hoe dan?

Probeer een beeld te schetsen met de betrokkenen over je onderwijs. Wat is je visie op onderwijs? Hoe kijk je tegen je student aan? Is het een klant? Of zie je de student als product? Een product dat afgeleverd wordt aan de maatschappij?

Wat is je visie?

Nu en over vijf jaar?

Wanneer je dat beeld helder hebt kun je vanuit dat beeld kijken naar de verandering. Wat betekent deze visie voor je inzet en roostering?

Het gezamenlijke beeld helpt bij de gedragsverandering.

We investeren nu veel in het proces omdat we onze visie, ons ideaalbeeld gezamenlijk willen bereiken. Inzetplanning en roosteren is niet meer alleen eigendom van de roosteraars.

Het wat en hoe van de verandering, bijvoorbeeld de implementatie van een plan- en roostersysteem is er niet eenvoudiger door.

De neuzen staan echter wel dezelfde kant op. We doen dit omdat we goed onderwijs willen geven met flexibiliteit en een studentvriendelijk rooster.

Epiloog

Tja, en met mijn moeder liep het treurig af.

Ook met de nieuwe fiets viel ze nog regelmatig.

Helaas durft ze nu niet meer te fietsen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thema door Anders Norén

%d bloggers liken dit: