Hoezo? Peerfeedback voor luie docenten?

Sorry, luie docenten bestaan niet.

Maar peerfeedback is wel voor docenten die niet alles willen controleren.

Die vertrouwen in het oordeel van studenten hebben.

Ja, maar die moeten het zelf toch ook nog leren?

Dat klopt studenten moeten nog veel leren maar ze kunnen goed (mee) beoordelen.

Dat ontlast de docent.

Meer beoordelaars maken de beoordeling betrouwbaarder.

Peerfeedback

Zijn er dan ook IT tools die kunnen helpen?

Jazeker, verschillende tools ondersteunen (peer)feedback.

Je kan daarbij denken aan gewone toetssoftware waarbij je feedback op goede en foute antwoorden krijgt.

Maar er zijn ook tools voor (peer)feedback op werkstukken. 

Denk daarbij aan:

Je kunt ook kiezen voor een ranking van je studenten.

Je vergelijkt dan je studenten ten opzichte van elkaar. Je kunt feedback geven waarom je het gemaakte product goed vindt of juist niet.

D-pac is een mooie tool hiervoor.

Nadeel van vergelijken van scripties is natuurlijk wel dat je als beoordelaar veel scripties moet lezen.

Daar staat tegenover dat de beoordeling zelf, veel sneller gaat dan op de normale manier.

D-Pac laat zelf een mooi voorbeeld zien met tekeningen die beoordeeld moeten worden.

Persoonlijk denk ik dat deze methode vooral geschikt is voor wat kortere opdrachten.