Herken je dat?

Je maakt een toets en het voelt als een soort roulette wanneer je de antwoorden geeft.

Onder tijdsdruk vul je maar snel wat in.

Of je had niet goed geleerd en daarom gok je.

Maar wat als jouw hersenen nu anders werken.

Je houdt niet van gokken.

Je geeft alleen antwoord als je het zeker weet.

Gokkans

Ja, maar wacht even, met multiple choice toetsen wordt toch altijd rekening gehouden met een gokkans?

Klopt helemaal!

In de cesuur wordt rekening gehouden met de gokkans. Eenvoudigweg krijg je dan dit:

ik heb vierkeuze vragen dan is de gokkans 25%.

Als ik zo maar wat invul heb ik een kans van 25% dat ik het goede antwoord aankruis.

De cesuur is 55%. Ik wil dat de student 55% van de stof beheerst.

Dan wordt de aangepaste cesuur bij 30 vragen:

30 vier-keuzevragen (30 punten) .
Correctie raadkans 25 % x 30 = 7,5 .
Kennispercentage multiple choice 55% x (30-7,5) = 12,375 .
De cesuur komt dan uit op 7,5 + 12,375 = 19,875 afgerond 20 .
De cesuur bedraagt 19/20 punten.
Bij 19 punten wordt een 5 toegekend, bij 20 punten een 6.

De student moet dus minimaal  20 van de multiple choice vragen goed maken om een voldoende te krijgen.

Roulette

Terug naar de student die alleen antwoord  geeft op de vragen die hij echt weet.

Door tijdgebrek maakt deze student 19 van de 30 vragen.

Hij heeft wel alle vragen goed beantwoord.

Wat betekent dit?

Feitelijk heeft de student de gokkans niet benut. Had hij dat wel gedaan was de kans groot dat hij geslaagd was. Immers 25% van  de resterende 11 vragen is 2-3 vragen goed. Daarmee was deze student geslaagd.

Belang van analyse

Deze casus toont maar weer aan hoe belangrijk het analyseren van een toets is.  Die analyse moet zowel plaats vinden op toets niveau als op individueel niveau. En zowel op het proces van het maken van de toets als toetsinhoudelijk.

Oplossingen zijn hier zeker voor te vinden.

Denk daarbij aan:

  • meer tijd geven, wanneer een student zijn toets niet af heeft.
  • instructie geven om alle vragen altijd te beantwoorden .
  • berekenen van individuele gokkans. Omdat deze leerling niet alle vragen beantwoord heeft is zijn gokkans ook kleiner.

Kortom probeer zo bewust mogelijk met toets en resultaten om te gaan.

Verlies daarbij vooral je doelgroep niet uit het oog. Een VMBO leerling heeft wat anders nodig dan een HBO-student.