Onlangs (1 juni 2018) was het symposium leren van toetsen.

Dat was leuk.

Als je er niet bij was heb je wat gemist!

Note to self: volgend jaar inschrijven voor symposium leren van toetsen

Op de website kun je het programma nog nalezen.

Ik wil je graag vertellen wat ik heb gehoord en geleerd. Ik ben beslist niet volledig maar wil je vooral meenemen in wat voor mij de highlights waren.

Keynote: programmatisch toetsen bij het afstuderen

Deze keynote was van Liesbeth Baartman.

Liesbeth had haar focus  vooral op het programmatisch toetsen en het leren van studenten.  Wanneer je toetst doe je dat met een overstijgende blik.

Je kijkt naar het geheel.

Het geheel is het beroep.

Kortom de vraag is: waar leid je voor op?

En je kijkt naar de samenhang. De samenhang is meer dan de som der delen. Anders gezegd:

losse toetsen geven niet zo’n goed beeld als op elkaar afgestemde toetsen op een verschillend moment afgenomen.

Dat verschillende moment is belangrijk want dat vergroot de betrouwbaarheid. Je hebt meer toetsen nodig om een betrouwbare uitspraak over een student te kunnen doen. Je kunt hier kijken naar een filmpje over programmatisch toetsen.

Een toetsprogramma vertelt veel over het leren van studenten en welk leren gewaardeerd wordt.

Liesbeth haalde daarbij het voorbeeld van een traphekje aan. Een traphekje zorgt ervoor dat je stopt, je kan niet verder.

Door veel summatieve toetsen stopt het leren en leer je dat je geen fouten mag maken.

Het hekje is een grens, je stopt.

Met leren is dat ook zo: na de summatieve toets stopt het leren.

Geen student komt naar de inzage bij een voldoende.

Hij is al op weg naar het volgende hoepeltje waar hij door heen moet springen.

Hoe voorkom je dat?

Verbind beoordelingsmomenten, je mag fouten maken.

Door richting je beroep te werken en feedback mee te nemen naar een volgend beoordelingsmoment ontstaat een lange termijn leerproces.

Kijk niet naar leerjaren maar over leerjaren heen. Kijk naar de ontwikkeling.

Hoe ontwikkelt de student zich? En:

Maak zichtbaar waar de student staat.

Dan kan een student ook groeien. De docent wordt meer een coach gedurende het onderwijsproces.

Afstuderen

Dominique Sluijsmans had het vervolgens over het afstuderen en het afstudeerprotocol van april 2017.

Bekijk holistisch wat de startbekwame beroepsbeoefenaar moet representeren. Zoek daarbij de juiste beroepsproducten.🙏

Bedenk dat een huis ontworpen wordt door een architect. Wanneer je onderwijs ontwerpt bouw je een ontwerp voor een huis. Dat kan later nog aangepast worden.

Zorg wel dat je met een consistent model uit kan leggen wat je doet en waarom.

Opvallend vond ik nog:

De student hoeft niet geconfronteerd te worden met de verschillende visies op beoordelen.

In de praktijk zie ik dat nog wel eens heel anders gaan.

Een leuke video over feedback geven vind je hier.

Broeierig

Door de atmosfeer in de zaal, inmiddels broeierig warm heb ik niet zoveel te vertellen over de presentatie van Jan de Geus.😎

Sorry.

Spoonfeeding

In relatie tot feedback geven heb ik een nieuw woord geleerd: spoonfeeding.

Het is letterlijk wat er staat: mondje open, happen en slikken.

Maar dan met feedback in plaats van eten.😂

Probeer de student te activeren, ga de dialoog aan om feedback te krijgen en te ontvangen.

Het doel is autonoom worden in zelf-regulatie. Meer lezen? Carless (2013).

Feedback als integraal onderdeel van leren en opleiden

Deze workshop van Jorik Arts van Fontys liet het belang van feedback zien.

Hoe studenten je feedback niet langer negeren heeft Ellegaard (2017) onderzocht.

Het advies is: stem je (intentie van de) opmerking af op wat je verwacht van de student. Spiegelen dus!

Leuk om ook te lezen: Toetsing bepaalt het onderwijs: waarom een feedbackcultuur cruciaal is.

Tenslotte werd de toolkit Formatief toetsen gepresenteerd. Je vindt de toolkit hier. Alle materialen zijn te downloaden. Onderaan de pagina worden verschillende werkinstructies (korte en lange) gegeven.

Hekkesluiter

De laatste spreker was Jan Riezebos.

Onderwijsinnovatie begint met luisteren en verbinding maken.

Hij sprak me bijzonder aan omdat hij procesmatig naar onderwijs kijkt. Daarbij symposium van toetsengebruikt hij Lean en logistieke processen.

‘Begrijpen we het leerproces van studenten?” vroeg hij.

Essentieel in een proces uitvoeren is vertrouwen op eerdere stappen. Wanneer dat vertrouwen er niet is doorloop je het proces met verlies. In onderwijsland is dit een echt probleem.

Vertrouwen in eerdere stappen.

Stof tot nadenken dus. Want wat gaan we hier aan doen?

Tot slot liet Jan ons de enige toets van die dag makenkraslot. Dat gaf de nodige hilariteit. Vooral toen een soort krasloten de uitslag brachten.

 

Het gaat te ver om alles te bespreken. Ik hoop dat de sheets snel beschikbaar komen op de site van leren van toetsen.